Žádný stres, spěch a důraz na individuální přístup k dětem. Domácí vzdělávání v posledních letech na Slovensku nabralo mnohem větší rozměry, hlavně díky pandemii. I my patříme k „domškoláckým“ rodinám, ačkoli domácí vzdělávání jsme začali ještě dříve, než se objevil koronavirus.
Jak učit děti doma? Toto jsou hlavní výhody
Zanedlouho ukončíme třetí rok našeho domácího vzdělávání. Když se podívám zpátky, nelituji ani na okamžik, že jsme se na tuto cestu dali. A zatím, podle jejich vlastních slov, to vyhovuje i našim dětem.
Aktuálně doma učím dvě dcerky, štvrtáčku a osmačku a příští rok k nim přibude prvňáček. Nejstarší syn si homeschooling vyzkoušel na dva roky a nyní je už úspěšným prvňákem na střední škole.
Co nás vlastně vedlo k tomu, abychom děti vzali ze školy a učili doma? Zde je několik hlavních důvodů.
1) Volnost k cestování
Hlavním důvodem, proč jsme děti vzali ze školy, bylo v té době (v roce 2019) plánováno cestování. Věděli jsme, že by byl problém skloubit školu a cesty, které jsme měli naplánované. Domácí vzdělávání se nám zdálo jako jediné vhodné řešení.
Jelikož však začátkem roku 2020 přišla pandemie koronaviru, naše cestovatelské plány se zrušily, ale děti se už do školy nevrátily.
Po zlepšení situace a uvolnění opatření se nám nějaké cesty podařily, včetně 7-týdenního dobrodružství v Dominikánské republice. Dětem, i nám dospělým, se moc líbilo a zažili jsme spoustu neuvěřitelných věcí, které našim dětem dají do života určitě hodně.
I během pobytu v Dominikánské republice se děti učily, přestože učebnice a sešity jsme s sebou netahali. Učit se lze opravdu různými způsoby, jak jsme se o tom již mnohokrát přesvědčili.
2) Posílení pouta mezi rodiči a dětmi
Mnohdy se u dětí mluví o důležitosti kolektivu a socializace. Ale často zapomínáme na to, že dítě potřebuje v první řadě pevné a zdravé vazby s rodiči, teprve potom může navazovat zdravé vazby s vrstevníky. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že domácí vzdělávání prohloubilo a zlepšilo vztah mezi dětmi a námi, jako rodiči.
Předtím, než děti přešly na domácí vzdělávání, jsme zvláště u tehdy 11leté dcery vnímali velmi silný vliv spolužaček. Její chování nás často znepokojovalo a obávali jsme se, jak se to bude dále vyvíjet. Nechtěli jsme věci řešit formou příkazů či zákazů, ale dcera se nám měnila před očima a dávala nám najevo, že jí záleží více na názorech jejích kamarádek než na těch našich a byla jimi velmi lehce ovlivnitelná.
Často máme s manželem pocit, že domácí vzdělávání nám doslova vrátilo dceru. Dnes je z ní citlivá a empatická mladá slečna, která si kamarádky vybírá pečlivě a je z ní silnější osobnost.
3) Méně stresu
Stres, jak všichni víme, je jednou z nejčastějších příčin mnoha onemocnění dnešní doby. V životě se bez stresu neobejdeme, ale pokud ho můžeme redukovat, je to jen a jen dobře. Tři ze čtyř našich dětí si zkusili i klasickou školu a míru stresu oproti domácímu vzdělávání se opravdu nedá porovnat.
Psycholožka Nováčková: Škola vytváří mýtus, že si dítě za svůj neúspěch může samo, to má nebezpečné důsledky
ŠKOLKÁŘI A ŠKOLÁCI
Škola vytváří mýtus, že si dítě za svůj neúspěch může samo, to má nebezpečné důsledky, říká uznávaná psycholožka Jana Nováčková
Pracovala v pedagogicko-psychologické poradně, ve výzkumu a celoživotně se věnuje tématu vzdělávání, přednáší i píše o mýtech ve vzdělávání. Psycholožka Nováčková si s námi povídala o vnitřní a vnější motivaci a proč sebeřízené vzdělávání dětem prospívá.
Děti doma nepíší písemky, neodpovídají před tabulí, nemusí se stresovat, jestli si něco do školy nezapomenou.
Tím, že máme navíc portfoliové přezkoušení (tedy děti nepíší testy, ani nejsou zkoušeny podrobně z každého předmětu, ale povídají o tom, co se za poslední pololetí naučili), je pro ně škola minimálním stresem. Dokonce se na přezkoušení některé z nich i těší.
Pro mě jako matku je to nádherný pohled, že škola se dá dělat i bez stresu. Pamatuji si na své školní roky – byla jsem na sebe velmi přísná a tím pro mě škola znamenala ohromný stres. Často jsem si představovala, jaké by to bylo, kdybych se mohla učit doma. Tehdy u nás ale asi taková možnost ani neexistovala ai kdyby, moji rodiče byli oba zaměstnáni, takže by něco takového nebylo možné. Jsem proto vděčná, že v dnešní době tuto možnost máme.

4) Žádné shony
Toto je další z věcí, které na homeschoolingu milujeme. Žádný ranní budík, žádná rychlá snídaně a shon před odchodem do školy na určenou hodinu. Určitý denní režim samozřejmě máme, ale děti si mohou skutečně pospat déle, než kdyby chodily do školy a nemusí se nikam honit.